بررسی مولفه های امپرسیونیستی نمایشنامه سه خواهر آنتوان چخوف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی گروه هنر دانشگاه ازاد واحد بوشهر

2 دانشیار، گروه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران (نویسنده مسئول).

چکیده

امپرسیونیسم در لغت به معنای دریافتگری نخستین جنبش هنری مدرن در سدۀ نوزدهم بود؛ این جنبش به عنوان رنسانس تاریخ هنر محسوب میشود و بازنمایی درخشان و تجزیه شده آن از نقاشی به ادبیات نیز راه پیدا کرده است؛ امپرسیونها همانطورکه در نقاشی عالم واقعیت را در لحظهای خاص و با زمان و نورپردازی خاص ارائه می‏نمودند و می‏پنداشتند که واقعیت همان احساس ماست در ادبیات نیز نویسنده برداشت لحظهای خود را از داستان به رشتۀ تحریر درمیآورد و تصویر یا انگارۀ ذهنی خود را به شکلی واقعی نشان میدهد. بر این اساس راوی دانای کل را حذف می‏کنند. ازاینرو داستان امپرسیون قابل نقل توسط خواننده نیست زیرا رویداد خاصی در روایت نیست و اشخاص نیز کار خاصی انجام نمیدهند. چخوف یکی از محدود نویسندگانی است که از سبک امپرسیونیسم بهره جسته و به بازنمایی جامعه در آثارش از جمله نمایشنامههایش پرداخته است. هدف از این پژوهش بررسی شاخصههای امپرسیونیستی نمایشنامههای چخوف و مشخص نمودن این است که او در ارائۀ کلیتی یکپارچه از جامعۀ خود و انعکاس اوضاع فرهنگی و اجتماعی معاصرش به چه میزان از مؤلفههای امپرسیونیستی بهره گرفته است. پژوهشگر در این اثر ضمن محدود ساختن دامنۀ پژوهش به نمایشنامۀ سه خواهر، از شیوۀ توصیفی– کیفی و تحلیل محتوا استفاده کرده است؛ او در این مقاله ضمن معرفی سبک امپرسیونیسم از طریق مطالعات نظری و کتابخانهای به بررسی مؤلفههای امپرسیونیستی آثار چخوف پرداخته است؛ همچنین با ارائۀ مجموعهای از خصایص و ویژگیهای این سبک نشان داده است که چخوف در نمایشنامههایش با تصاویری ساده از زندگی مردم، پارههایی از جهان ملالانگیز شخصیتهای مختلف، ارتباط تنگاتنگ آنها با یکدیگر، فرصتهای ازدسترفته و همچنین ارزشهای غلط جامعۀ روسیه را پیش روی مخاطب قرار داده است؛ تمام اینها تداعیکنندۀ تصاویر امپرسیونیستی است؛ بنابراین بررسی یافتهها نشان داده است که نثر چخوف از امپرسیونیسم تأثیر پذیرفته است.

هدف از این پژوهش بررسی شاخصه‌های امپرسیونیستی نمایشنامه‌های چخوف و مشخص نمودن این است که او در ارائۀ کلیتی یکپارچه از جامعۀ خود و انعکاس اوضاع فرهنگی و اجتماعی معاصرش به چه میزان از مؤلفه‌های امپرسیونیستی بهره گرفته است. پژوهشگر در این اثر ضمن محدود ساختن دامنۀ پژوهش به نمایشنامۀ سه خواهر، از شیوۀ توصیفی– کیفی و تحلیل محتوا استفاده کرده است؛ او در این مقاله ضمن معرفی سبک امپرسیونیسم از طریق مطالعات نظری و کتابخانه‌ای به بررسی مؤلفه‌های امپرسیونیستی آثار چخوف پرداخته است؛ همچنین با ارائۀ مجموعه‌ای از خصایص و ویژگی‌های این سبک نشان داده است که چخوف در نمایشنامه‌هایش با تصاویری ساده از زندگی مردم، ‌پاره‌هایی از جهان ملال‌انگیز شخصیت‌های مختلف، ارتباط تنگاتنگ آن‌ها با یکدیگر، فرصت‌های ازدست‌رفته و همچنین ارزش‌های غلط جامعۀ روسیه را پیش روی مخاطب قرار داده است؛ تمام این‌ها تداعی‌کنندۀ تصاویر امپرسیونیستی است؛ بنابراین بررسی یافته‌ها نشان داده است که نثر چخوف از امپرسیونیسم تأثیر پذیرفته است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An investigation of Impressionistic Components of the Three Sisters Play by Anton Chekhov

نویسندگان [English]

  • Zahra Abdy 1
  • Mohammadreza Shahbazi 2
1 Dramatic litrature A.M Islamic Azad university
2 Associate Professor, Department of Art, Islamic Azad University, Bushehr Branch, Bushehr, Iran (Corresponding author).
چکیده [English]

Impressionism, the first modern artistic movement in the 19th century, refers to immediate sensory perception. This movement transformed painting and made its way into literature, offering a brilliant and fragmented representation. Impressionist painters aimed to capture the real world in a specific moment, emphasizing the role of perception in shaping reality. In literature, writers adopted the impressionist approach by expressing their momentary interpretations, presenting realistic mental images, and often eliminating the use of an omniscient narrator. Anton Chekhov is one of the few writers who skillfully incorporated the impressionist style into his works, particularly his plays.
This research examines Chekhov’s plays and ascertains how he drew upon impressionist elements to present a comprehensive overview of society and reflect its contemporary cultural and social conditions. The study focuses on Chekhov’s play “Three Sisters” and employs a descriptive-qualitative approach and content analysis. Through theoretical research and extensive examination of literary sources, the impressionistic elements in Chekhov’s works are thoroughly investigated.By presenting a collection of features and characteristics associated with impressionism, the study demonstrates that Chekhov adeptly juxtaposed fragments of the mundane world inhabited by various characters. These fragments include their close relationships, missed opportunities, and the misguided values prevalent in Russian society. Chekhov’s plays present simple yet profound images of people’s lives, which serve as manifestations of impressionistic representations. Consequently, the findings of this research indicate that Chekhov’s prose, particularly his plays, exhibits a discernible influence of impressionism.In conclusion, Chekhov’s plays beautifully embody impressionistic characteristics, providing a nuanced and comprehensive depiction of society while reflecting his time’s cultural and social conditions. Chekhov successfully captures the essence of impressionism through the fragmentation of narrative events and the portrayal of characters’ interconnected lives. His works stand as a testament to his prowess as a writer in the impressionist style, solidifying his position as a prominent figure in literature.

This research examines Chekhov's plays and ascertains how he drew upon impressionist elements to present a comprehensive overview of society and reflect its contemporary cultural and social conditions. The study focuses on Chekhov's play "Three Sisters" and employs a descriptive-qualitative approach and content analysis. Through theoretical research and extensive examination of literary sources, the impressionistic elements in Chekhov's works are thoroughly investigated.

By presenting a collection of features and characteristics associated with impressionism, the study demonstrates that Chekhov adeptly juxtaposed fragments of the mundane world inhabited by various characters. These fragments include their close relationships, missed opportunities, and the misguided values prevalent in Russian society. Chekhov's plays present simple yet profound images of people's lives, which serve as manifestations of impressionistic representations. Consequently, the findings of this research indicate that Chekhov's prose, particularly his plays, exhibits a discernible influence of impressionism.

In conclusion, Chekhov's plays beautifully embody impressionistic characteristics, providing a nuanced and comprehensive depiction of society while reflecting his time's cultural and social conditions. Chekhov successfully captures the essence of impressionism through the fragmentation of narrative events and the portrayal of characters' interconnected lives. His works stand as a testament to his prowess as a writer in the impressionist style, solidifying his position as a prominent figure in literature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Russia
  • Society
  • Impressionism
  • Chekhov
  • Three Sisters