معنای مفهوم تجدد در ادبیات نمایشی میرزافتحعلی آخوندزاده بر مبنای نظریۀ «تاریخ مفهوم» راینهارت کوزلک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی نمایشی، گروه آموزشی نمایش، دانشکده‌ی هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه نمایش، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

تاریخ مفهوم دانشی است که چگونگی تغییر و تحول معنای مفهوم یا مفاهیم بنیادین را در تاریخ تبیین مینماید و تاریخ را به واسطۀ مفاهیم روایت میکند. مفاهیم بنیادین مفاهیم فراگیری هستند که از یکسو موجب تغییراتی گسترده در جامعه میشوند و از سویی دیگر سرنوشت تاریخی یک ملت را نشان میدهند. از نظر راینهارت کوزلک تاریخ مفهوم دانشی بینارشتهای است که از تاریخ اجتماعی، زبانشناسی تاریخی و معناشناسی تاریخی بهره میبرد و چارچوب نظری و روششناسی خود را بر اساس رویکرد «تاریخی- انتقادی»، «اصل درزمانی و همزمانی»، «معناشناسی» و «همگرایی مفهوم و تاریخ» صورتبندی میکند. بر این اساس، مفاهیم بهمثابه نیروهای آشکارکنندۀ اندیشهها، ساختارهای اجتماعی و ایدئولوژیک عمل میکنند؛ و چون شأنی تاریخی دارند و در تاریخ رخ میدهند پس در نسبت با مقومات تاریخ هر کشور و ملتی میتوانند معنا و کارکرد متفاوتی داشته باشند. با اتکا به نظریۀ تاریخ مفهوم، در این مقاله مفهوم تجدد، که شأنی بنیادین دارد، در ادبیات نمایشی مورد تأمل و بررسی قرار خواهد گرفت؛ این مفهوم شأنی بنیادین دارد زیرا با ورود به ایران _در دورۀ فتحعلیشاه قاجار_ موجب دگرگونیهای اساسی در ساختار سیاسی و اجتماعی شد و پدیدارهای نوین و گوناگونی را پدید آورد که دلالت بر چگونگی رخدادگی و معنای تجدد در ایران داشتند. برای تبیین معنای این مفهوم بنیادین در آغازگاه تاریخ ادبیات نمایشی ایران، به تحلیل و بررسی انتقادی نمایشنامههای و آثار میرزافتحعلی آخوندزاده پرداخته خواهد شد؛ بدین شیوه که ابتدا معنا و مصادیق تجدد در آثار نمایشی او، بنا به اصل درزمانی، تفسیر و تعریف میشود و سپس، بنا به مقتضیات تاریخ مفهوم و وجود تعاریف متفاوت و متشابه تجدد در میدان اجتماعی زمانۀ آخوندزاده، تجدد در ادبیات نمایشی آخوندزاده با تعریف تجدد در اندیشۀ امیرکبیر، ناصرالدینشاه، ملکمخان و حاج سیاح بر پایۀ اصل همزمانی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت و سرانجام معناشناسی مفهوم تجدد بر اساس نظریۀ تاریخ مفهوم صورتبندی خواهد شد. ضرورت چنین پژوهشی این است که تجدد به عنوان هستی ادبیات نمایشی، موضوع اصلی نمایشنامههای آخوندزاده بود و از همینرو باید دانست که چنین مفهوم بنیادینی، به صورت انضمامی و بهدور از تعاریف لغتنامهای و صورتبندیهای از پیش تعیینشده، چه معنایی در سرآغاز تاریخ ادبیات نمایشی ایران داشته و چگونه در بخشی از تاریخ ایران بازنمایی شده و مصداق یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Semantics of the Concept of Modernity in the Dramatic Literature of Mirza Fethali Akhundzadeh Based on the Theory of “the Conceptual History” by Reinhart Koselleck

نویسندگان [English]

  • Erfan Nazer 1
  • Behrouz Mahmoudi Bakhtiari 2
  • Rahmat Amini 2
1 PhD in theater, Department of Theatre, Faculty of dramatics art and music, University of Tehran
2 Associate Professor, College of Fine Arts, Faculty of Performing Arts and Music, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

History of the concept is a field that explores the changes and metamorphoses that fundamental concepts and semantics undergo through time, and then recounts the history using the lens of said concepts. Fundamental concepts are widespread ideas that create change in a society, and also depict the historical chronicles of a society. According to Reinhart Koselleck, history of the concept is a hybrid subject, utilizing social history, historical linguistics, and historical semantics and bases its theoretical framework and methodology on critical history, principle of time and simultaneity, semantics, and convergence of concept and history. Accordingly, these concepts act as revealing forces of ideas, social and ideological structures; and since they have a historical essence and occur in history, they can have different meanings and functions in relation to the history of each country and nation.Using the history of meaning theorem, the concept of modernity, which has a foundational essence, is hereby studied in the context of dramatic literature; this concept has a foundational essence since upon entering Iran during the reign of Fath-ali Shah of the Qajar dynasty, it caused serious changes in the country’s political and social structures and brought forth new events which indicated the manner of occurrence and the meaning of modernity in Iran. To explain the meaning of this foundational concept at the beginning of the history of dramatic literature in Iran, the plays and works of Mirza Fathali Akhundzadeh will be analyzed and studied; First, the meaning and examples of modernity in his dramatic works are interpreted and defined according to the principle of diachronic, and then, according to the requirements of the history of the concept and the existence of different and similar definitions of modernity in the social field of Akhundzadeh’s time, modernity in Akhundzadeh’s dramatic literature will be studied using also the perspectives of Amir Kabir, Naser al-Din Shah, Malkam Khan and Haj Sayah based on the principle of simultaneity and ultimately, the semantics of the concept of modernity will be formulated based on the history of the concept theorem. The necessity of such research is that modernity as the existence of dramatic literature, was the main subject of Akhundzadeh’s plays, and therefore such a foundational concept should be known and studied for its meaning at the beginning of Iran’s dramatic literature history and for how it was represented in a part of Iran’s history, not following pre-determined dictionary definitions, but by integrating it into its proper context.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptual History
  • Reinhart Koselleck
  • Mirza Fathali Akhundzadeh
  • Concept of Modernity
  • Diachronic
  • Synchronic